Carpe Diem på Lottas vis

Sunday, January 21, 2007

Merry-Go-Round


Ok. Jag är tillräckligt gammal för att stå för min dåliga egenskap att ha en ojämn bedöming av tidsåtgång. De gånger det bara drabbar mig själv är ju helt okej. De gånger det påverkar andra beklagar jag verkligen och försöker minimera dessa händelser.

Den senaste förseningen har faktiskt varken stört mig eller någon annan (vad jag vet). Det handlar om mitt inte allt för överdådiga men ändock märkbara julpynt som i helgen till slut plockades undan. Sedan spenderade jag säkert en timme på att klura på vad som ska ersätta de röda och gröna färgerna. Rätt trevligt att ägna sig åt små problemlösningar ibland faktiskt. Eftersom det uppenbarligen inte är dags för vår ännu får min gröna färgsättning hålla tillbaka ett tag och ett nytt tema formades till slut. Vitt och grått. Enkelt men mysigt med många små ljuskällor. Så nu sitter jag här och är nöjd och myser.

Så varför inte en klassisk summering av året som gick.
Vi kan kalla det förändringens år. Jag har nämnt en del "detaljer" i tidigare blogginlägg. Jag började året som sönderfestad singel med en bra bit kvar till självinsikt. Jobbet snurrade på i vanlig takt men lyckades få privatlivskarusellen sakta ner så pass att en medpassagerare lyckades hoppa på. Jag levde i nuet och lät snurrarna föra mig fram.
Människorna jag lärde känna, umgicks med, bodde hos och med bidrog alla till att stärka mig, ge mig inspiration och hjälpa mig våga ta fler steg på min personliga utvecklings väg.

Så kom sommaren och svepte fram med viss turbulens och i takt med att höstlöven började falla började andra saker också falla på plats.
Till exempel mina långa lockar som hängt tunga i många år. Cut cut, så var de borta.

Min kringflackande boendesituation har stabiliserats. Spring, spring på lägenhetsvisningar. Ring ring till banker. Och vips har man en egen skrubb som betalats med miljonlån.

Min något begränsade jobbsituation på ett visserligen mycket lovande företag med underbara kollegor. Men utveckling var det ju jag ville ha, så ett djupt andetag och tungan rätt i mun ledde omtumlande nog till ett nytt jobb.

Här är statusen på några andra områden som influerar mitt liv:
Träningen har varierat i intensitet och typ men mina morgonpromenader är som alltid många och konstanta (Undrar just hur länge kan jag leva på min grymma insats som halvmaraton-nybörjare tro?)
Ekonomin är mer begränsad men mer under kontroll (Min mors budgetupplägg är en ren njutning för ett excel-freak som jag)
Familj och släkt har blivit en person mindre men de som är kvar kommer alltid vara den största anledningen till varför jag blivit och är så underbar som jag är
Mina vänner är min andra familj, mitt sociala nätverk, min blandning av olika människor som står mig nära. Ni stärker de olika delar min personlighet består av.
Killar och känslor. Det förstnämnda är reducerat till en och det andra består av ack, så många. Känslokarusellen är en åkattraktion som är oundvikbar och oändlig. Just i detta nu håller snurrarna lagom takt och det är en högst angenäm åktur. Jag lämnar det åt framtiden att fundera på hur det vore att testa nästa hastighet.

Kontentan av det är långa utlägget om mitt liv är att 2006 års turbulenta resa har fört mig till ett mycket bra ställe. Jag ser fram emot ett fantastiskt 2007 som bland annat innehåller resor till London och Paris och många många andra trevligheter.

Gott nytt år!

Lotta - snart äldre och ännu klokare

1 Comments:

  • At 2:09 PM, Blogger Flyer said…

    Hårt liv för Lotta! Men mår du bra så är allt lugnt...

     

Post a Comment

<< Home