Carpe Diem på Lottas vis

Thursday, January 26, 2006

Fröken Lottas känsla för tid


Jag återkommer då och då till att fascineras över min (och många andras)
snedvridna inställning till tid. Av alla gånger man använder uttrycket "Jag har inte tid" är det sällan det stämmer egentligen. Många gånger vore det mer korrekt att svara "Jag prioriterar inte det tillräckligt för att avsätta tid åt det", "Jag har planerat min tid lite dåligt och har andra saker som jag upplever måste göras innan" eller helt enkelt "Jag vill inte riktigt".

Eftersom jag nu råkar sitta på den här insikten är det här ett beteende jag givetvis försöker göra nånting åt men ack vad hårt vissa (o)vanor sitter. Ska man hårddra detta väldigt långt så kommer jag att tänka på något en kollega berättade att hans befäl lärt honom i lumpen, nämligen att du bara har två saker du måste här i livet. Att dö och att välja. Djupsinnigt så det förslår. Jag vet dock inte om jag kan sälla mig helt och hållet till denna ur-rationella inställning utan vill påstå att det inte alltid är så enkelt. Många små faktorer kan gadda ihop sig och påverka hur man väljer också.

En annan sak om det här med tid, och bristen av den. Den är ju relativ, tiden, eller snarare uppgiften, aktiviteten som man tar ställning om man "har tid med". Man gör en avvägning mellan hur mycket tid man förväntas lägga på en aktivitet kontra hur viktig/givande den aktiviteten är. Jag tycker till exempel inte att det är särskilt givande eller viktigt att ödsla tid på läsa de så kallade kvällstidningarna så det har jag rationaliserat bort från min lista över återkommande aktiviteter för länge sedan.

Till sist en kommentar om tid och mig själv. Ja, kära vänner och bekanta, jag är medveten om att jag inte har världsbäst känsla för tid om man med det menar att göra saker på utsatt tid. Men vi jobbar på vår relation, tiden och jag, och försöker ta hjälp av prioriterings-förmågan.
: )

Och varför inte en liten lista som extraknorr (efter inspiration från en annan bloggare jag känner...)

Vad jag inte klarar mig utan under en arbetsdag:

- Musik
(Coldplay kan lugna de flesta frustrerande situationer)

- Kaffe
(Som koffein-intag fungerar med nöd och näppe den sörja som äckel-päckel-
maskinen producerar. De gånger jag även vill njuta av kaffet får det bli en tripp till Sostas eller 113 50)

- Mina kollegor
(Dom snälla vill säga)

- Kontakt med människor från yttervärlden
(Som ofta får en att tänka på trevliga
saker som ibland halkar allt för långt bak i tanke-sorteraren när man försöker vara effektiv på jobbet)

- Mina mellanmål
(Otroligt att det efter typ 25 år är lika gott med fil, müsli,
smörgåsar och juice, SÄRSKILT när man är grymt hungrig efter allt idogt arbetande och till och med ett träningspass ibland)


Ta vara på tiden nu!

/Lotta

0 Comments:

Post a Comment

<< Home